Alles over vitamines & mineralen

Bij heel véél DVN patienten is er een tekort aan vitamines & mineralen, en heel veel daarvan moeten extra ingenomen worden.

Aangezien ik er zelf niet echt van op de hoogte ben, dacht ik laat ik dat eens uitzoeken wat nu “standaard” waardes zijn

Op de site van vitamine info is hier heel veel informatie over te vinden  en deze informatie heb ik daar ook van onvergenomen ( www.vitamine-info.nl )

 

Mannen  (19-50 jaar)

Een gezonde voeding is de basis voor een gezond leven. We willen allemaal zo gezond mogelijk oud worden. Daar wordt in deze levensfase de basis voor gelegd. Meer informatie over de functie van vitamines en mineralen is te lezen onder ‘alle vitamines en mineralen op een rij‘.

Supplementen voor mannen

Mannen die gezond en gevarieerd eten, hebben in principe geen supplementen nodig. Mannen met een donkere huidskleur of die onvoldoende buiten komen (minder dan een kwartier per dag) hebben wel het advies om 10 microgram extra vitamine D per dag te gebruiken. Mannen die lijnen, zeer veel sporten, medicijnen gebruiken of vegetarisch eten moeten extra op hun voeding letten. Mannen die roken hebben een hogere behoefte aan vitamine C, omdat er meer vitamine C wordt afgebroken in het lichaam. Een vitamine C-supplement is dan gewenst. Maar stoppen met roken is uiteraard de beste oplossing.

De hoeveelheden die mannen nodig hebben staat in de onderstaande tabellen.

 

Vitamine a Mannen
A (mcg RE/dag) 1000
B1 (mg/dag) 1,1
B2 (mg/dag) 1,5
B3 (mg NE/dag) 17
B5 (mg/dag) 5
B6 (mg/dag) 1,5
B8 (mcg/dag)
B11, foliumzuur (mcg/dag) 300
B12 (mcg/dag) 2,8
C (mg/dag) 70
D b (mcg/dag) 2,5-5b
E c (αTE/dag) 11,8-13,0c
K

a Eenheden weergegeven in milligram (mg) of microgram (mcg), RE = retinol eenheden, NE = nicotinezuur-equivalenten, αTE/dag = alfa tocoferol eenheden
b Geldt voor mannen met een lichte huidskleur die dagelijks ten minste 15 minuten buiten zijn met in elk geval de handen en het gezicht onbedekt. Wanneer dit niet het geval is, is suppletie van 10 mcg per dag aanbevolen.
c 13,0 voor de leeftijd 19-21 jaar; 11,8 voor de leeftijd 22-50 jaar
– Geen ADH of AI vastgesteld in Nederland

Mineraal a Mannen
Calcium (mg/dag) 1000
Magnesium(mg/dag) 300-350
Natrium
Kalium
Chloride
Fosfor (mg/dag) 700-1400
IJzer (mg/dag) 9-11b
Zink (mg/dag) 10
Koper (mg/dag) 1,5-3,5
Jodium
Seleen (mcg/dag) 50-150
Chroom
Mangaan
Molybdeen

a Eenheden weergegeven in milligram (mg) en microgram (mcg)]
b 11,0 voor de leeftijd van 19-21 jaar; 9 voor de leeftijd van 22-50 jaar
– In Nederland geen ADH of AI vastgesteld

Vrouwen  (19-50 jaar)

Een gezonde voeding is de basis voor een gezond leven. We willen allemaal zo gezond mogelijk oud worden. Daarvoor wordt in deze levensfase de basis gelegd.

Zo gaat bijvoorbeeld de botopbouw door tot een jaar of 30. Na het 35ste jaar wordt de afbraak geleidelijk groter dan de opbouw; daardoor worden de botten minder stevig. Met name voor vrouwen is het zaak om de botten zo sterk mogelijk te krijgen en te houden. Dit helpt osteoporose te voorkomen. Vitamines en mineralen spelen daarbij een belangrijke rol. Voor zwangere vrouwen geldt een aantal aparte vitamine adviezen. Ga hiervoor naar het onderdeel zwangere vrouwen.

Meer informatie over de functie van vitamines en mineralen is te lezen onder ‘alle vitamines en mineralen op een rij’.

Supplementen voor vrouwen

Vrouwen die gezond en gevarieerd eten, hebben in principe geen supplementen nodig. Voor zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D en extra foliumzuur te gebruiken. Ook vrouwen met een donkere huidskleur, vrouwen die een hoofddoek dragen of die onvoldoende buiten komen (minder dan een kwartier per dag) hebben extra vitamine D nodig: 10 microgram per dag. Vrouwen die lijnen, zeer veel sporten, medicijnen gebruiken of vegetarisch eten moeten wel extra op hun voeding letten. Vrouwen die roken hebben een hogere behoefte aan vitamine C, omdat er meer vitamine C wordt afgebroken in het lichaam. Een vitamine C-supplement is dan gewenst, maar stoppen met roken is natuurlijk de beste oplossing. De hoeveelheid die volwassen vrouwen nodig hebben staat in de onderstaande tabellen.

Vitamine a Vrouwen
A (mcg RE/dag) 800
B1 (mg/dag) 1,1
B2 (mg/dag) 1,1
B3 (mg NE/dag) 13
B5 (mg/dag) 5
B6 (mg/dag) 1,5
B8 (mcg/dag)
B11, foliumzuur (mcg/dag) 300
B12 (mcg/dag) 2,8
C (mg/dag) 70
D b (mcg/dag) 2,5-5b
E (αTE/dag) 9,3-9,9C
K

a Eenheden weergegeven in milligram (mg) of microgram (mcg), RE = retinol eenheden, NE = nicotinezuur-equivalenten, αTE/dag = alfa tocoferol eenheden
b Geldt voor vrouwen met een lichte huidskleur die dagelijks ten minste 15 minuten buiten zijn met in elk geval de handen en het gezicht onbedekt. Wanneer dit niet het geval is, is suppletie van 10 mcg per dag aanbevolen.
c 9,9 voor de leeftijd 19-21 jaar; 9,3 voor de leeftijd 22-50 jaar
Geen ADH of AI vastgesteld in Nederland

Mineraal a Vrouwen
Calcium (mg/dag) 1000
Magnesium(mg/dag) 250-300
Natrium
Kalium
Chloride
Fosfor (mg/dag) 700-1400
IJzer (mg/dag) 15-16b
Zink (mg/dag) 9
Koper (mg/dag) 1,5-3,5
Jodium
Seleen (mcg/dag) 50-150
Chroom (mcg/dag)
Mangaan
Molybdeen

a Eenheden weergegeven in milligram (mg) en microgram (mcg)
b 16 mg voor de leeftijd 19-21 jaar; 15 mg voor de leeftijd 22-50 jaar
– In Nederland geen ADH of AI vastgesteld

Bronnen:

 

meer weten, bezoek dan de site van vitamine info

http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.